woensdag 26 augustus 2009

Viool spelen voor derden

Vandaag een bericht van Claire en haar avonturen met de viool.

Heftig flyerend liepen Dick en ik alle mensen tegemoet die de Courtyard kwamen bezoeken toen ik opeens werd aangesproken door een jongeman. Hij vroeg of het een viool was die ik op mijn rug had. Jazeker. Ik wilde hem uitnodigen voor onze voorstelling toen hij me onderbrak en hortend en stotend zijn probleem uitlegde.

Zijn naam is Tim Key, een dichter/comedian die een show speelt op de Courtyard. Hij had een geluidsman die halverwege zijn show een stukje op de trompet speelde, maar deze was overvallen door de griep en kon die avond niet werken.

De geluidsman die ging invallen kon geen trompet spelen, maar wel een beetje viool, dus de vraag aan mij was of hij mijn viool die avond mocht lenen. Ik zei meteen: Ja, natuurlijk. En die avond zouden we om negen uur afspreken. Echter, 's avonds bleek dat de vriendelijke geluidsman waarschijnlijk al een tijdje geen viool in handen had gehad, want het klonk een beetje moeizaam.

Tim vroeg of ik wat wilde spelen en besloot daarna direct dat ik het moest zijn die in zijn voorstelling moest spelen. Ik stemde in en nog geen 10 minuten later begon de show.

Ik had geen flauw idee wanneer ik iets moest doen en wat. Gek genoeg voelde het als natuurlijk om halverwege de show uit het publiek op te staan en tijdens een gedicht het Air van Bach te spelen. Later in de show was er nog een moment dat ook vanzelf ging. Gelukt dus.
Tim was erg blij en het was leuk om te doen. Inmiddels zijn we vier dagen verder en hebben we al vier shows gedaan en een stand-up optreden voor de BBC. Er zijn ook wat journalisten geweest dus wie weet volgt er nog een review...

Geen opmerkingen: